Prodloužení certifikátu Bazální stimulace
Konec měsíce dubna si pro nás přichystal radostnou zprávu. Jak jsme již dříve informovali, naše škola se v roce 2017 stala prvním certifikovaným pracovištěm Bazální stimulace v Kraji Vysočina.
V letošním roce pro nás bylo výzvou získání prodloužení certifikátu. Škola musela projít odborným auditem, který tentokrát probíhal bezkontaktní formou.
Naším úkolem bylo nachystat celou řadu ukázkových videí, na kterých bylo vidět praktické využití bazální stimulace u našich žáků. Důležitou roli zde hrálo zvolení vhodných metod a adekvátního přístupu vzhledem k diagnózám žáků a jejich postižení. Samozřejmostí je bezchybné a precizní provedení všech povinných i nástavbových technik. Velice nás potěšilo, že institut Bazální stimulace tato videa označil jako výuková, s možností využití při dalších školeních. Podmínek ke splnění auditu však bylo více. K podstatným kritériím patří také evidence a vyhodnocení působení bazální stimulace a implementace konceptu bazální stimulace do vzdělávacího procesu. Každý žák musí mít zavedenou kartu, kde se zaznamenávají údaje související s bazální stimulací u daného žáka. Důležitý je také počet proškolených pedagogů, v naší organizaci je to 90 %. Dále pedagogové například vyplňovali dotazník ohledně implementace bazální stimulace do výuky, průběžně aktualizují informační nástěnku o bazální stimulaci a další. Součástí recertifikace školy byla také analýza, jež vycházela z dotazníků z předchozího i aktuálního auditu. Ukázalo se, že během let jsme se naučili s konceptem Bazální stimulace dobře pracovat, naši žáci na něj pozitivně reagují a je pro vzdělávání dětí s postižením velkým přínosem.
Úspěšného obhájení certifikace bychom nedosáhli bez spolupráce našich žáků a jejich rodičů, kteří byli i přes distanční výuku ochotni jezdit na schůzky týkající se bazální stimulace. Tímto bychom jim chtěli moc poděkovat. Poděkování pedagogického sboru patří také naší koordinátorce Věrce Šustáčkové a paní ředitelce, bez jejíž iniciativy, podpory a organizačních schopností bychom takového úspěchu nedosáhli. Velmi si toho ceníme, neboť v Kraji Vysočina jsou pouze dvě školská certifikovaná pracoviště. I z toho je poznat, že certifikace je opravdu velmi náročná a vyžaduje zkušený tým s vysokou mírou odborných znalostí. Dosažení této úrovně ve vzdělávání je pro nás i nezávislým hodnocením naší dosavadní práce.