Děti s různým druhem postižení - nejen s autismem a poruchou autistického spektra (PAS) - velmi často neumí vůbec komunikovat mluvenou řečí, nebo jen v určité omezené míře.
Prostřednictvím prvků systému AAK se u takových dětí snažíme najít náhradní způsoby, kterými by se mohly dorozumět a vyjadřovat všechno to, co se obvykle vyjadřuje mluvenou řečí. Smyslem AAK u dětí je pokusit se kompenzovat poruchy v oblasti komunikace. Výběr metody závisí na individuálních schopnostech každého dítěte (intelekt, motorické a rozlišovací schopnosti).
U našich dětí nejčastěji používáme Výměnný Obrázkový Komunikační Systém (VOKS), Symwriter, oční komunikátor, obrázky, fotografie a další. Hlavním cílem je rozšiřování slovní zásoby a podpora komunikace.
Výměnný Obrázkový Komunikační Systém (VOKS), který je srozumitelný i nezasvěcenému člověku, motivuje děti učit se tomuto systému komunikace, redukuje nevhodné chování a především děti samy jsou iniciátory komunikace, tzn. přestávají být závislé na výzvách a pobídkách ostatních.
Symwriter funguje jako jednoduchý textový editor, v němž se při psaní textu automaticky objevují symboly. Ty se zobrazí rovnou nad napsané slovo v textu. Program lze využít např. pro jednoduché vytváření materiálůpro děti s obtížemi v komunikaci.
Oční komunikátor je určený zejména pro děti s těžkým tělesným či kombinovaným postižením. Jde o aktivity, které se ovládají pomocí oční navigace. Zábavnou formou se tak děti naučí nezbytné dovednosti, nutné pro budoucí ovládání počítače očima a využití počítače jako komunikační pomůcky.