V současnosti je rodiči vysoce hodnocena možnost nástupu pětiletých dětí se specifickými vzdělávacími potřebami do přípravného stupně ZŠ speciální. Jde o formu vzdělávání dětí se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, souběžným postižením více vadami nebo autismem. Příprava na vzdělávání v přípravném stupni respektuje vývojové zvláštnosti těchto dětí.
Podmínky pro přijetí
- do přípravného stupně lze zařadit dítě od školního roku, v němž dosáhne 5 let věku, do zahájení povinné školní docházky
- žádost rodičů
- doporučení školského poradenského zařízení (SPC, PPP,..)
- u dětí s autismem vyjádření odborného lékaře potvrzující diagnózu autismu
Vzdělávání ve třídě přípravného stupně:
- zprostředkovává učitelka - speciální pedagožka a zpravidla dvě asistentky pedagoga
- možné započít i v průběhu školního roku
- odpovídá trendu včasné odborné speciálně-pedagogické péče o děti se zdravotním postižením
- je poskytováno bezplatně
- počet dětí ve třídě je maximálně šest
Školní vzdělávací program třídy přípravného stupně vychází z RVP pro předškolní vzdělávání.
Po ukončení docházky může dítě plynule přejít do nejvhodnější formy vzdělávání podle přání rodičů: individuální integrace, skupinové integrace nebo pokračovat ve vzdělávání v ZŠ speciální. Přípravné třídy umožňují pedagogům pracovat s každým dítětem podle jeho možností a schopností. Hlavním smyslem výchovy je rozvíjet u dětí rozumové schopnosti tak, aby projevovaly zájem o získávání nových poznatků.
Zaměřujeme se na rozvíjení základních schopností a dovedností dítěte:
- rozvoj komunikativních a interaktivních dovedností
- rozvoj jemné a hrubé motoriky a grafomotorických schopností
- rozvoj učebních a pracovních schopností a dovedností (rozvoj pozornosti a soustředění, zručnosti a praktických dovedností)
- rozvoj smyslového vnímání a intelektových schopností
- hygienické návyky
- sociální vztahy
- adaptační schopnosti
Využíváme stimulační terapie a jejich prvky:
- logoterapie - reedukace a kompenzace řečových poruch
- grafomotorická - přípravná cvičení na psaní
- arteterapie - využívání výtvarných technik, práce s hlínou, modelování
- muzikoterapie - hudebně pohybová stimulace, hry se zvuky, relaxace
- bazální stimulace pro těžce postižené děti
- somatopedická cvičení
- canisterapie – léčba pomocí psa
- ergoterapie - léčba prací a hrou zaměřená na získání co nejvyšší míry samostatnosti dítěte
- aromaterapie – léčba prostřednictvím vůní
- strukturovaná výuka
- relaxace
- míčkování, kojenecké masáže
Ve vzdělávání dále využíváme:
- prvky Montessori pedagogiky
- informační a komunikační technologie - u dětí s těžším tělesným handicapem využíváme u PC oční komunikátor
- speciální prostředí snoezelen
Ve škole se snažíme vytvářet žakům rodinné prostředí a bezpečné klima. Dětem je věnován individuální přístup a kladen důraz na spolupráci s rodiči.
Děti aktivně využívají ke vzdělávání i relaxaci školní Přírodní ukázkovou zahradu
Pedagogové jsou odborně vyškoleni v těchto oblastech:
- logopedie
- znak do řeči
- výměnný obrázkový systém VOKS
- polohování žaků s těžkým kombinovaným postižením
- alternativní a augmentativní komunikace
- snoezelen
- bazální stimulace
Plán denních činností v přípravném stupni ZŠ speciální:
Dopolední blok
- 7.50 - Výuka je zahájena v komunikačním kruhu krátkou říkankou spojenou s pohybem. S dětmi si sdělíme zážitky z minulého dne. Povídáme si o tom, jaký je den v týdnu, měsíc, počasí a jakou máme náladu a proč.
- 8.00 - Děti seznámíme s plánem činností na daný den s podporou plánu sestaveného pomocí obrázků.
- 8.10 - Provedení logopedického cvičení s prvky orofaciální stimulace a neuromobilizace.
- 8.30 - Děti se přesunou na svá pracovní místa a probíhá výuka podle denního popř. individuálního plánu dítěte. Formou hry, vyprávění, praktickými činnostmi k danému tématu. Každé dítě má svůj sešit, do kterého je zaznamenáván průběh výuky. Rodič tím získává zpětnou vazbu o činnostech během dne.
- 9.20 - Následuje rehabilitační cvičení, podle potřeb dítěte a rad fyzioterapeuta.
- 9.30 - Děti jsou pravidelně posazovány na WC, popřípadě přebaleny. Po umytí rukou děti svačí na svých místech nebo jsou krmeny. Po té je jim ponechán prostor pro spontánní hru.
- 10.00 - Hudební výchova, pracovní a výtvarná výchova, tělesná výchova. Cílené relaxační a stimulační techniky, polohování, vycházky a návštěvy kulturních akcí.
- 11.10 - Odchod do družiny nebo domů.
Odpolední blok ve školní družině
- 11.20 - Odpočinkové činnosti
- 12.00 - Hygiena, oběd
- 13.00 - Zájmové činnosti ve formě pravidelných kroužků
- 14.00 - Relaxační činnosti a příprava na vyučování
Poskytujeme speciálně pedagogickou podporu v podmínkách běžného vzdělávání. Dítě nemusí být umístěno v zařízení s celodenní péčí, aby o něj bylo optimálně postaráno, nedojde k vytržení z rodinného prostředí, které je pro rozvoj dítěte nejvhodnější a nejpřirozenější.
Ke stažení: