Polohování u dětí s těžším handicapem patří v naší škole k pravidelným činnostem. Snažíme se dodržovat zásady správné manipulace a polohování při všech každodenních aktivitách. Polohování - handling aktivně ovlivňuje elementární činnosti jako je krmení, příjem tekutin, přebalování, přetáčení, zvedání, oblékání a další. Samozřejmě při správném provedení má velmi pozitivní dopad na spokojenost a emoční ladění. Správná manipulace s dítětem pomáhá stimulovat jeho vývoj. Velmi důležitá je odborná způsobilost pedagogických pracovníků a absolvování akreditovaných kurzů zaměřených na správnou aplikaci této metody. Techniky správného polohování realizujeme od roku 2010.
Další informace o polohování
Polohování patří u jedinců s těžkým tělesným postižením k nejdůležitějším formám práce. Řadíme ho mezi základní rehabilitační techniky. Některé polohy zvyšují svalové napětí, zatímco další mohou napětí svalů snižovat. Zabýváme se hlavně polohami preventivními, jež zabraňují vzniku kontraktur, deformit, proleženin, kromě toho podporují dýchání, prokrvení a slouží také jako podpora rozvoje hybnosti. Využíváme různé polohovací pomůcky, které by měly být měkké, například molitanové podkovy s fixačním límcem, válce, klíny. Všechny části těla by měly být ve středním postavení, odstraňujeme patologické vzorce, využíváme nafukovacích dlah, zatížení sáčkem s pískem (Opatřilová, D. 2008).
Handling je celodenní aplikace rehabilitačních technik, které jsou zaměřeny na stimulaci, facilitaci hybnosti, nápravu patologických vzorců a podporu normálního vývoje motorických projevů. Vychází z Bobathova konceptu a jeho cílem je upravení svalového napětí a navození správného pohybu (Sekáčová, G., Ježek, D. 2008).
Handling jako součást každodenní péče
Podle filosofie Bobath konceptu by péče neměla být omezena jen na samotnou terapii, ale měla by pokračovat i po jejím skončení. Každodenní aktivity, jako jsou například přetáčení, zvedání, pokládání, polohování, krmení, oblékání, provádění hygieny, hra apod., by měly probíhat podle zásad handlingu. Správná manipulace s dítětem má stimulovat jeho vývoj.
Pro péči dle Bobath konceptu je charakteristický mezioborový přístup. Například dítě s dětskou mozkovou obrnou nemá jen pohybový problém. Často jsou přidruženy smyslové poruchy (zejména zrakové vady), potíže s krmením a příjmem tekutin, narušený vývoj řeči a kognitivních schopností, epilepsie atd. To vše přináší limitace v běžném životě.
Mezioborový přístup by měl směřovat k tomu, aby omezení v rámci každodenních aktivit byla co možná nejmenší a dítě bylo aktivním členem dění.